עולם האינטרנט שלי

צריך שינוי – הבניין מתנדנד…

רובנו מחפשים שינוי. מאפיין בולט של בני-אנוש ואולי כל היצורים בעולם הוא הרצון לשינוי. המשהו שאנו רגילים לו מתחיל להעיק, מושך למטה, גורם להרגשת תקיעות ולכן הצורך בתנועה, בתזוזה, המשהו החדש מדרבן לשינוי. נכון, לא לכולם. רובנו מכירים גם את האנשים שחיים באותה דירה כבר 50-60 שנים.

לפעמים אין ברירה ויש צורך בפעולה כדי שהשינוי יתרחש. לפעמים יש צורך בחוק כדי שהשינוי יתרחש. ולפעמים איום ברעידת אדמה עושה את הפעולה.

תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. תכנית זו היא אוסף של תקנות שתפקידן העיקרי לטפל בסיכונים הנובעים מרעידות אדמה. התוכנית הוכנה ביוזמת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ע"י צוות גדול של מתכננים ויועצים ואושרה ע"י ממשלת ישראל ב-2005. לפי ההערכות, מרבית המבנים שנבנו בישראל עד שנת 1980 אינם עומדים בדרישות תקן זה.

העלות של חיזוק המבנים והתאמתם לתקן – גבוהה יחסית וצריך תמריץ ליישם את התוכנית. התמריץ הזה הוא בהענקת זכויות בנייה. המטרה של תמ"א היא לאפשר קבלת היתר בנייה לחיזוק מבנה ללא צורך בהכנת תוכנית מפורטת ובכך לעודד בעלי בתים לחזק את המבנים שבבעלותם.

אך זה לא כל-כך פשוט: הקשיים נערמים בדרך!

תמריץ-תמריץ, אך הוא לא תמיד מספיק. אמנם התכנית מעניקה זכויות בנייה – הוספת דירות לבניין – אך יש חשש שתווצרנה בעיות של תשתיות, חנייה, צפיפות אוכלוסין ויש להתייחס לכל מכלול הקשיים האלה בהגשת בקשת אישורים ולכן, יש צורך במקשר נכון. אי-לכך נוצר הקשר בין תמ"א 38 עו"ד עמית סולברג. איש מקצוע שיעשה את העבודה בדרך הנכונה ביותר.

הבירוקרטיה הוא מונח שמרבים להשתמש בו במכלול הנושא של תמ"א 38. הליכי הרישוי בהתאם לדרישות התכנית ארוכים יחסית. הוועדה המקומית בודקת ומוודאת שתוספות הבנייה מתאימים לתנאים המקומיים וגם כדי לוודא שפתרון החיזוק המוצע מבטיח את עמידותו בדרישות תקן.

וכמו שכל דבר כרוך בכסף, זה נכון גם בנושא זה. יש צורך באדם שיטפל בכל נושא האישורים והגבייה וגם מתן הבטחונות לבנקים כתנאי למימון הפרויקט.  תמ"א 38 ועו"ד עמית סולברג הם שילוב מעולה של עבודת צוות. היכולת המקצועית, הניסיון והיחס הבין-אישי המעולה מוכחים בתוצאות. כל פרוייקט כזה צריך איש מלווה. האנשים שדירותיהם עוברים שיפוץ וחיזוק והגדלה צריכים לסמוך על האדם שמוביל את המהלך משלב הסכמתם ועד כניסתם המחודשת לבניין מחוזק שמבטיח שבשעת רעידת אדמה – הבניין לא יתנדנד.