עולם האינטרנט שלי

מה יודע עו"ד דיני משפחה על תהליכי נישואין וגירושין אזרחיים?

עורכי דין משפחה אחראיים גם על ליווי מקצועי של גירושין לאחר נישואין שלא התבצעו על פי ההלכה הדתית, כלומר על נישואין אזרחיים. הרבנות אינה מאפשרת לכל אדם להינשא תחת החופה שלה, מה גם שלא כל אחד אכן מעוניין בכך. לאלה קיימת האפשרות להינשא נישואין אזרחיים. אך מה קורה כאשר אותם בני זוג רוצים להתגרש?

כמה עובדות על נישואין אזרחיים

נישואין מסוג זה אינם מוכרים על ידי משרד הפנים אם נערכו בארץ. על פי עו"ד דיני משפחה יוצאים מהכלל במקרה זה הם נישואין אזרחיים שהתרחשו בארצות אחרות, זאת משום שמדינת ישראל מכירה בחתונות אזרחיות של בני זוג ישראלים שנערכו בחו"ל בהתאם לאמנה עליה היא חתמה ובהתאם לחוקים של המדינה בה הזוג בא בברית הנישואין האזרחיים.

הארץ המקובלת ביותר לנישואין אזרחיים היא קפריסין. בטקס שותפים בני הזוג ופקיד הרישום המבצע את התהליך בערים לרנקה, ניקוסיה או בעיר לימסול. על הזוג להישאר כמה ימים בארץ ולאחר הטקס הוא מקבל את תעודת הנישואין עמה הוא נרשם במשרד הפנים בארץ, כלומר הוא זכאי לכל זכות ונדרש בכל חובה מול רשויות מדינת ישראל ככל זוג אחר שהתחתן כדת וכדין בארץ.

מה קורה כאשר עולה הצורך בגירושין?

כאמור, עורכי דין משפחה מלווים את תהליך הגירושין של בני זוג אשר התחתנו נישואין אזרחיים. במקרה של גירושין של שניים שאינם נושאים את אותה האמונה הדתית, מתבצע תהליך גירושין הנקרא התרה (התרת נישואין). על מנת לבצע תהליך זה נדרש הזוג לפנות אל בית המשפט העליון אשר לו הסמכות לקבוע ערכאה באשר לנושא.

הגירושין יתבצעו בבית הדין הדתי רבני בישראל אם שני בני הזוג הם יהודים, וזאת משום שלא קיים תהליך גירושין אזרחי בארץ. כפי שיכול עו"ד דיני משפחה להעיד, בית הדין הרבני אינו מקשה על התהליך ואינו מתדיין בעניין של בני הזוג. במקרים מסוימים אפילו אין צורך בביצוע תהליך גט דתי, והגירושין מותרים גם אם אחד הצדדים אינו מעוניין בהם (זאת על פי פס"ד שניתן ע"י כבוד השופט דיכובסקי).

יש לציין כי בתהליך נישואין אזרחי אין צורך בסיבה לגירושין כמו בתהליך גירושין בבית דין רבני. מעבר לכך, חשוב לציין כי אין בתהליך הנישואין האזרחי כתובה, ולכן לא ניתן לחייב את הבעל על תשלום הכתובה כפי שניתן בתהליך הגירושין הדתי.