עולם האינטרנט שלי

תמ"א 38 ככלי לשדרוג הדירה

תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית שמטרתה היא קודם כל הגנה מפני התמוטטות מבנים בזמן רעידת אדמה. בשל התחזיות הרבות על רעידת אדמה שצפויה להגיע בקרוב מעודדת המדינה דיירים הגרים במבנים שהיתרי הבניה עבורם ניתנו לפני ה- 1.1.1980 להצטרף ולחזק את המבנים במסגרת התכנית. עם זאת, התכנית אינה נותנת שקט רק מבחינה בטיחותית. באמצעותה יכולים דיירי המבנים לשדרג את איכות חייהם באופן משמעותי. לאחר ביצוע התכנית המבנה נראה אחרת מבחינה חיצונית ועבור מי שתכנן גם כך לבצע שיפוץ דירה, ניתן לנצל את העיתוי גם לכך.

ממבנה ישן למבנה רענן

עבור הדיירים ישנם כאמור לא מעט תמריצים מלבד הסיבה הראשונית והבסיסית מדוע לבצע את התכנית. במסגרת הזכויות אותן מקבלים קבלנים תמ"א 38 לבנות דירות נוספות על הגג ולמכור אותן, הם מחוייבים לחזק את המבנה כך שיעמוד בדרישות התקן הישראלי לרעידות אדמה. בנוסף הם מחוייבים לשדרוגים נוספים המעלים את איכות החיים כמו הוספת ממ"ד, חלק חיוני בדירה שהיום נמצא כבר בכל דירה חדשה אך לא קיים בדירות הישנות. בנוסף ישנן תוספות כמו מרפסת שמש, מעלית, חניה וחדר מדרגות וכניסה משופצים. כמו כן יכול להיות היתר גם להרחבת הגינה והרחבות נוספות. הדבר משמעותי גם עבור כל דייר בנפרד וגם, כאשר ישנו ריכוז מבנים שמשופצים במסגרת תמ"א 38 הדבר משפיע כבר גם בהיקף גדול יותר- היקף שכונתי ואפילו עירוני.

לשפץ מבחוץ ומבפנים

קבלנים תמ"א 38 הם מומחים בכל הנוגע בשיפוץ מבנים ישנים וחיזוקם במסגרת התכנית אך יכולים לבצע גם שיפוץ דירה מבפנים. כיוון שהשינויים הנעשים במסגרת התמ"א 38 גורמים ממילא לחוסר נוחות, זה הזמן לשפץ את הדירה מבפנים. דירות המחולקות בצורה מיושנת, למשל באופן שהסלון הוא חדר סגור או המטבח הוא חדרון קטן וכמעט סגור, זה הזמן לשבור קירות ולהפוך את הדירה לחלל גדול ופתוח יותר. כיוון שבמסגרת השיפוץ נוסף עוד חדר, הממ"ד, ניתן להפרד מאחד החדרים ולהגדיל את החלל הפתוח. שיפוץ פנימי שיעשה בתוך הדירה אמנם ידרוש השקעה אך ניתן לעשותו באופן מחושב כאשר שבירת הקירות היא מצומצמת והשיפוץ הוא חלקי בלבד.

אמנם תמ"א 38 הוא פרוייקט רחב היקף הדורש התייעצות עם אנשי מקצוע, השגת הסכמה והתנהלות משותפת של כל דיירי הבניין או לפחות רובם אך מעבר ליתרונות הבטיחותיים שלו, הפרוייקט מאפשר לדיירים להעלות את איכות חייהם באופן משמעותי.

למידע נוסף על תמ"א 38