עולם האינטרנט שלי

קביעת אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי

כל אדם המעוניין לקבל קצבת נכות כללית מביטוח לאומי חייב לעבור דרך הוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי שתפקידן לקבוע את אחוזי הנכות של האדם. אחוזי נכות קובעים את גובה הקצבה החודשית לה זכאי האדם שמטרתה להבטיח את קיומו של הפרט עקב נכותו הפוגעת בכושר השתכרותו. חשוב לדעת כי קביעת אחוזי נכות ביטוח לאומי מיועדת רק למי שעומד בקריטריונים לקבל קצבת נכות- מגיל 18 ועד גיל הפרישה, 60% נכות רפואית משוקללת ( אך יש סייגים להגדרה זו שחשוב להכיר), גובה הכנסה אינו עולה על 45% מההכנסה הממוצעת במשק ( נכון לשנת 2014 כ- 4,100 ₪), פגיעה משמעותית בכושר ההשתכרות שאינה מאפשרת לפרט לעבוד כלל או מצמצמת את יכולות להשתכר באופן משמעותי. כמו כן, כדאי לדעת כי תקנות הביטוח הלאומי לקביעת דרגת נכות הן ישנות ולעיתים אינן מתאימות לתקופה בה אנו חיים.                                                                                              

נכות רפואית משוקללת

קצבת נכות כללית של הביטוח הלאומי נקבעת לפי שקלול הנכויות וחשוב להבין סעיף זה מאחר והוא משפיע על גובה הקצבה והזכויות השונות. החל משנת 1984 שונו תקנות הביטוח הלאומי לקביעת אחוזי נכות וכיום החישוב המשוקלל נעשה לפי חישוב אחוז הנכות הגבוה ביותר ולאחר מכן משקללים מאחוז הבריאות את אחוז הנכות בסדר הולך ויורד. לדוגמה, אם נקבע לפרט נכות בשיעור 40% לב ו- 10% עמוד שדרה הרי שקלול אחוזי נכות ביטוח לאומי מחושבים באופן הבא-

40% נכות + 10% מתוך 60% נותרים, כלומר, עוד 6% וסך הכל השקלול עומד על 46% נכות. כמו כן, כדאי לדעת כי בתיקונים שנערכו לאורך השנים הוספו ליקויים שאנן נכללים בחישוב כמו לחץ דם גבוה, סוכרת שניתן לטפל בה באמצעות דיאטה ועוד. לעיתים הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי מבצעת טעויות בחישוב ולכן יש לבדוק את השקלול באופן מקצועי.

קביעת דרגת הנכות

הוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי מורכבות מרופאים וכל רופא קובע את אחוז הנכות בתחום בו הוא בקיא. בסיום מבצעים שקלול וקובעים את דרגת הנכות של המבוטח. בקביעת דרגת הנכות מתחשבים בפרמטרים שונים כמו השפעה על כושר ההשתכרות, יכולת שיקום ורכישת מקצוע אחר, יכולת לשוב לעבודה באופן מלא או חלקי ועוד. חשוב לדעת כי דרגת נכות הנמוכה מ- 50% אינה מזכה את המבוטח לקבל קצבה ולכן חשוב לקבל ייעוץ וייצוג משפטי על ידי עורכי דין המתמחים בנושא ומלוואים את המבוטח לכל אורך התהליך על מנת לממש ולהבטיח את זכויותיו.