עולם האינטרנט שלי

מערכות הדברה ירוקות ומתקדמות

למילה 'הדברה' יש קונוטציות לא נעימות, ובצדק. נכון, מרבית האנשים אינם מעוניינים בחברתם של מזיקים כמו חולדות, יונים, עכברים וכדומה. ובכל זאת, אנשים רבים נרתעים מהמחשבה על רעלים בסביבת ביתם – בסמוך למקום משכנם של הילדים הקטנים וחיות המחמד. הדברה מביאה עמה גם תוצר לוואי של גוויות מזיקים – רעיון מרתיע ודוחה שמרבית האנשים מתקשים להתמודד עמו. ולבסוף – בשנים האחרונות הצטרפה לרתיעה האינסטינקטיבית הזו גם ההבנה לגבי הנזק הסביבתי שהרעלים ומערכות ההדברה מביאים עמם – נזקים ארוכי טווח שקשה לאמוד את מידתם.
מתקדמים למערכות הדברה ירוקות
אחרי שמנינו את הסיבות המוצדקות להתנגדות להדברה בשיטות הישנות והמוכרות, עדיין עומדת בעינה השאלה על ההתמודדות עם מזיקים שאיננו רוצים לשכן בקרבתנו. המזיקים זכו לשמם בצדק – מעבר לרתיעה הרגשית והפיזית שהם מעוררים, הרי שהם מביאים עמם טפילים, מחלות ונזקים לרכוש. אי אפשר פשוט להשלים עם קיומם ולחיות לצידם, וכך אנשים רבים חוזרים לרעיון של הדברה באמצעות רעל. אבל כיום אין כבר צורך בכך – ישנן שיטות מתקדמות יותר שאינן גורמות כל נזק. מוזר ככל שזה ישמע – היום אפשר לבצע הרחקות יונים או הדברת חולדות בלי לפגוע בחולדות ובסביבה, בלי להזדקק לרעלים ובלי לחשוש מנזקים. הפתרונות החכמים הללו מבוססים על היכרות מעמיקה עם חולשותיהם של המזיקים ופיתוח מערכות שיתקפו בדיוק את נקודות החולשה הללו. כך למשל אפשר להרחיק יונים באמצעות מערכות שישלחו פולסים חשמליים למקומות שהן בוחרות לעמוד ולקנן בהן. הפולסים המרתיעים יוצרים סביבה עוינת ולא נעימה ליונים והן ילמדו בהדרגה להתרחק מהאזור שרציתם להדביר. חולד גינה אפשר להרתיע באמצעות מערכות שישמיעו צלילים בתדרים שיגרמו לו להפרעה, ובאופן דומה אפשר להתמודד עם החולדות השנואות.
אחד מהיתרונות של המערכות הירוקות הוא שהחיות, חכמות כלל שיהיו, אינן יכולות ללמוד כיצד להתנגד להן. חולדות, למשל, מסוגלות ללמוד לזהות רעלים ולהימנע מהם. כך קורה שביצוע של הדברת חולדות באמצעות רעל יכול להיכשל לחלוטין. לעומת זאת, מערכת ירוקה שהותקנה כהלכה תרחיק את החולדות בלי להעניק להן כל אפשרות להתנגד. באופן דומה פועלות גם מערכות מתקדמות של הרחקת יונים וציפורים מזיקות נוספות כמו עורבים או דררות. ברגע שהמערכת הונחה בצורה הנכונה אין לציפורים כל דרך להתגבר על התחושה הלא נעימה שמתעוררת בהן בסביבה שהפכה להיות עוינת עבורן. כך אפשר כיום לבצע הדברה בלי כל נזק לבעלי החיים או לסביבה, וללא רעלים בסביבה הביתית.