עולם האינטרנט שלי

כתיבה לעבודה אקדמית – כללים מנחים

אחד החלקים החשובים בדרך לרכישת תואר אקדמי – הוא כתיבת עבודות. החשיבות של כתיבת עבודות אקדמיות  משתנה מתואר לתואר. ישנם מסלולים שבהם יש חשיבות רבה יותר למבחנים, ומסלולים אחרים שבהם יש לעבודות אקדמיות חשיבות גבוהה יותר. חשיבותן של העבודות האקדמיות גבוהה במיוחד במדעי הרוח ובמדעי החברה, שכן במסלולים אלה התיאוריות והכתיבה נמצאים בלב ליבו של התואר. עם את, גם במדעי הטבע שמבוססים פעמים רבות על ניסויים, ואפילו במדעים המדויקים, יש חשיבות רבה לעבודות אקדמיות.

סטודנטים רבים מתקשים בכתיבתן של עבודות אקדמיות מסיבות רבות. אחת החשובות שבהן היא מחסור בהכשרה מתאימה לכתיבת עבודות אקדמיות. גם תלמידי תיכון מצטיינים, שרכשו ניסיון בכתיבה, אינם מצוידים בכלים מתאימים לכתיבה אקדמית.

בלי מטאפורות

אז איך ניגשים למשימה הזו? ראשית, יש לזכור שהמטרה של כתיבת עבודה אקדמית אינה להפגין את כשרון הכתיבה שלכם, אלא להעביר רעיונות בצורה הברורה והמדויקת ביותר. גם אם יש לכם כישרון כתיבה, זה לא המקום להפגין אותו. הימנעו משימוש במטאפורות לא ברורות, המעיטו בדימויים לא נחוצים והשתדלו להתמקד בעובדות.

בניגוד לכתיבה חופשית, בעבודה אקדמית חשוב להיצמד למבנה ברור ומוגדר מראש. תכנונו של מבנה כזה יקל עליכם גם את מלאכת הכתיבה, וגם יקל על הקורא להתמצא. בעבודה אקדמית מומלץ לתכנן מראש את ראשי הפרקים, ולסדר אותם בסדר רציף והגיוני. שיטה זו תבטיח לכם כיסוי מלא של כל הנושאים שברצונכם לעסוק בהם – וכן תעזור לכם לייצר רצף שיוביל מפרק לפרק.

השתמשו במקורות

עוד נושא קריטי בכתיבתה של עבודה אקדמית או סמינריון מכל סוג שהוא הוא הסתמכות על מקורות. בניגוד לכתיבה יצירתית, שמבוססת על פרי כישרונכם, כתיבה של עבודה אקדמית צריכה להיות מבוססת על מקורות אחרים, ולהתייחס אליהם. האקדמיה כולה מבוססת על דיאלוג ודו שיח בין חוקרים, שמתכתבים האחד עם השני, מעבירים ביקורות, ומנסים למצוא תשובות לשאלות ורעיונות חדשים. כאשר אתם ניגשים לכתיבתה של עבודה אקדמית, התחילו את הדרך במציאת המקורות, עבודות ומחקרים רלבנטיים, קראו אותם, והקפידו להתייחס אליהם ולצטט אותם במסגרת העבודה שלכם.

***