עולם האינטרנט שלי

כל מה שצריך לדעת על מערבל בטון

מערבלי הבטון מהווים חלק בלתי נפרד מרשימת הציוד המיועדת לאתרי בנייה ומבנים בהם מתקיימים עבודות שיפוץ או הרחבה. מערבלים אלו הידועים גם בשם מיקסר בטון, נועדו לצרכי הכנת בטון המשמש את קבלני הבנייה או השיפוץ בשטח, והם מגיעים בנפחים שונים הנעים בין 45 ליטרים במערבלי הבטון הנייחים ועד 3,000 ליטרים במסגרת מערבלי הבטון הניידים.

מערבל בטון נייד מורכב על גבי משאיות ייעודיות המשמשות לצורך הובלת בטון מובא ממפעלי ייצור אל אתרי הבנייה, או לחילופין, לצורך הכנת בטון בשטח, כאשר אל תוך המערבל המוצב על גבי המשאית מוכנסים כל החומרים המשמשים לצורך יצירת הבטון, לרבות, חצץ ומים, וסיבובי המערבל בעוצמה משתנה הם אלו אשר מכינים את הבטון בגוף המערבל. כמו כן, פעילות המערבל נועדה להותיר את חומר הבטון טרי ולח, וזאת לצרכי מניעת התייבשותו בתוך גוף המערבל. בין יתר מרכיבי המערבל תוכלו למצוא: דוד –הגוף בתוכו נוצר הבטון, מנוע- המספק כוח לצרכי עבודת המערבל, שוקת- תעלת מתכת אשר נועדה לכוון את הבטון מגוף הדוד אל המקום בו אמורה להתבצע יציקת הבטון, צנרת- המספקת כמויות מים לתוך גוף הדוד וידיות שליטה- ידיות אוטומטיות אשר נועדו לצרכי השגת שליטה על עבודת המנוע.

משאית מערבל בטון היא ברוב המקרים משאית ייעודית עליה מותקן גוף המערבל, ואותה רוכשים ברוב המקרים קבלני ביצוע או חברות בנייה גדולות. כמו כן, משאיות הבטון נרכשות על ידי חברות העוסקות בייצור בטון במפעלי ייצור, וזאת לצרכי שינוע הבטון המובא ממפעל הייצור אל אתרי הבנייה השונים. חברות אלו, מעמידות לרשות קבלני הביצוע שירותי השכרה של משאיות הבטון לפרקי זמן הנדרשים לצורך השלמת עבודות הבנייה באתר הבנייה.

כיצד יודעים מה מתאים?

סוג המערבל וסוג הבטון המיועד לצרכי יציקה, נקבעים ברוב המקרים על ידי מהנדס הבניין, האדריכל או הקבלן המבצע בשטח, וזאת בהתאם להיקף וגודל הפרויקט הנדרש. כיום, ישנם סוגי בטון רבים המשמשים לצרכי בנייה, לרבות, בטון דחוס, בטון מותז, בטון אדריכלי, בטון מובא, בטון מזוין, בטון סיבים, בטון המיועד לעבודת דריכה ועוד. רוב מערבלי הבטון הניידים והנייחים המשווקים כיום, מיועדים לצרכי יצירתם של כל סוגי הבטון, כאשר סוג הבטון נוצר באמצעות תרכובות שונות המוכנסות לתוך המערבל לצורך הכנת הבטון. נתון מעניין לסיום: הבטון המובא (אותו בטון המיוצר במפעלי ייצור ומועבר לאתרי הבנייה באמצעות משאיות ייעודיות) החל להיות בשימוש מאמצע שנות השישים של המאה ה-20, וזאת לאחר שכלול אמצעי ההובלה וייצור משאיות מערבלי הבטון.