עולם האינטרנט שלי

התנדבות עם ילדים ומבוגרים בעלי לקות שמיעה

לקות שמיעה היא מצב חלקי או מלא של אובדן שמיעה שעשוי להיות מלידה או להיגרם מתאונה או מחלה במהלך החיים. ללקות קיימות דרגות משתנות, החל מליקוי שמיעה מזערי ועד לקות שמיעה חמורה או עמוקה שמתבטאת בחרשות מוחלטת. במדינת ישראל, קיימים ארגונים מיוחדים ששמו לעצמם למטרה לסייע בהתמודדות עם המצב, באמצעות התנדבות עם ילדים ומבוגרים בעלי לקות שמיעה. בעוד שבעבר נאלצו לקויי שמיעה להתמודד עם המצב לבדם, כיום קיים מערך תמיכה שלם הכולל מתנדבים ואנשי מקצוע מיומנים שמטרתם לעמוד לצד המטופלים ומשפחותיהם.

מלבד עזרה בהתקנת מכשירי שמיעה מתאימים למטופל והסבר מפורט אודות שימוש נכון במכשיר, התנדבות עם ילדים ונוער עם לקות שמיעה כוללת תהליך כולל של חינוך ושיקום. לעיתים אותם ארגונים מספקים גם עזרה כספית לצורך אבחון שמיעה המתבצע על ידי מומחה בתחום.

התנדבות עם ילדים ונוער בעל לקות שמיעה מסייעת להם להשתלב בקרב החברה השומעת וכן, מספקת תמיכה מלא למשפחותיהם. כך, המשפחה כולה לומדת על סוגי מכשירי השמיעה הקיימים בשוק ומבינה כיצד ניתן להתמודד עם לקות שמיעה בצורה הטובה ביותר. שימוש נכון ועקבי של הילד והתאמה מלאה של מכשירי שמיעה מיוחדים לצרכיו, הוא חיוני בתהליך השיקום. ההסתגלות לאותם מכשירי שמיעה, בעיקר בקרב נוער ומבוגרים בעלי לקות שמיעה שאינה מולדת, היא תהליך ארוך שמצריך מהמשפחה כולה להיות שותפה ומעורבת. במסגרת התהליך נערכות ישיבות עם בעלי לקות שמיעה ומשפחותיהם ובשיתוף עם קלינאי/ת תקשורת שיסבירו כיצד לסייע למטופל להתרגל טוב יותר להרכבת ההתקן. תהליך התאמת מכשירי שמיעה הוא שונה באם המטופל הוא פעוט, ילד או מבוגר והוא משתנה גם בהתאם לאופיו ומסוגלותו של המטופל. התנדבות עם ילדים מטרתה להרגיל את הילד להשתמש במכשיר בעצמו וללא עזרה חיצונית, כמו גם סיוע בהבנת הסביבה המשתנה והקולות שאינו רגיל אליהם. לעיתים, המשפחה כולה לומדת את שפת הסימנים יחד, על מנת לתקשר טוב יותר עם חבר המשפחה בעל הלקות ולהבין כיצד שניתן לדבר גם בלי מילים.

חשוב לדעת שלבעלי לקות שמיעה ישנן זכויות הקבועות בחוק ובניהן: זכאות לגמלה, הנחה בקניית מכשירי שמיעה, ליווי של סייע/ת, הבטחה של מסגרת שיקומית, הנחות בתשלומי המיסים ועוד רבים אחרים. ארגונים ובהם מתבצעת התנדבות עם ילדים ומבוגרים בעלי לקות שמיעה, יסבירו וידריכו בכל השלבים של מיצוי החוק והשגת הזכויות המגיעות להם. כמו כן, יפנו המתנדבים את המטופל ומשפחתו לארגוני סיוע מוסדיים ופרטיים שעשויים לספק תמיכה נוספת ולעיתים גם סיוע כספי ברכישת מכשירי שמיעה.

היום, לקות שמיעה אינה גזרה משמיים, זהו מצב שניתן להתמודד אתו ולהשתלב בחברה השומעת כמעט ללא קושי. בשיתוף עם מסגרות שיקומיות ועזרה ממשרדי הממשלה מקודם שוויון הזדמנויות ללקויי השמיעה ומשפחותיהם.