עולם האינטרנט שלי

אזרחים אמריקאים? כל מה שאתם צריכים לדעת על דוח FBAR

לאזרחים אמריקאים יש חובת דיווח מס לרשויות בארצות הברית. לכולם ברור כי חלה חובה לדווח עבור הכנסות אשר נצברו בכל אחת מ50 המדינות שבארה"ב. אך לא כולם מבינים כי עליהם לדווח על רווחים שנצברו במדינות אחרות. החובה חלה גם כאשר בעל האזרחות אינו מתגורר בארה"ב. לדוגמא, אזרח אמריקאי המתגורר בישראל ועובד בה נדרש לדווח על הכנסותיו בישראל לרשויות המס בארה"ב.

החוק לאכיפת מס בחשבונות זרים נוצר במטרה להגביר את האכיפה על דיווחי מס והוא חל על כל אזרח אמריקאי במעמד תושב וכן על תאגידים אמריקאים לסוגיהם. במסגרת החוק נדרשים מוסדות פיננסיים מחוץ לארצות הברית לדווח על חשבונות של תושבים בעלי אזרחות אמריקאית. את המידע אוספים במסגרת תשאול הלקוח או באמצעות המערכות הממוחשבות.

חובת הדיווח חלה גם על נתוני החשבונות הפיננסיים

אזרח אמריקאי שאינו ממלא את חובת דיווח המס כנדרש במסגרת החוק עלול לשלם קנסות גבוהים ואף להיות חשוף לחסימת חשבונותיו. לכן כל אזרח באשר הוא חייב במסגרת דיווח המס השנתית לדווח לרשויות המס האמריקאיות על כל הכנסותיו הכלל עולמיות. בין אם מדובר בשכר, קצבה או רווחי הון. מעבר לחובת דיווח המס ותשלומו חלה חובת הגשת דו"ח FBAR. דיווח זה נעשה מול משרד האוצר האמריקאי .הוא מרכז את כל הנתונים על החשבונות הפיננסיים של אזרחים אמריקאים המתנהלים מחוץ לארצות הברית.

מי צריך להגיש דו"ח FBAR?

כל אזרח אמריקאי או בעל גרין כארד אשר בבעלותו חשבונות פיננסיים זרים בהם סכום העולה על 10,000 ש"ח מחוייב בהגשת דו"ח FBAR. בחשבונות נכללים, קופות גמל ופנסיה, ניירות ערך, קופות גמל, קרנות השקעות, קרנות השתלמות, ביטוחי מנהלים וחיים. חובת ההגשה חלה גם על אזרחים אמריקאים שלא ביקרו בארצות הברית לזמן ממושך. הדו"ח מוגש באופן עצמאי ואפשרו להגישו באופן מקוון מרחוק. אי הגשת הדו"ח עלולה לגרור סנקציות שונות. כדוגמת, קנסות או חסימת חשבונות.

טופס שכל אזרח אמריקאי צריך להכיר

טופס חשוב נוסף שבעל אזרחות אמריקאית המנהל חשבון זר צריך להכיר הוא טופס W9. כאמור, מוסדות פיננסיים מחוייבים לדווח על הכנסות בחשבונות של אזרחי ארה"ב. החובה מגיעה מכח ההסכם ליישום הוראות ה FATCA אשר נחתם בין ממשלת ישראל לארה"ב ובו הוסדר עניין העברת המידע לרשויות המס. באמצעות מילוי טופס W9 על ידי בעל האזרחות, המוסד הפיננסי מקבל את המספר המזהה של הלקוח בארה"ב. (TIN) חתימה על המסמך היא חובתו של בעל האזרחות, סירוב חתימה יוביל בחלק מהמקרים לחסימת החשבון מצד המוסד הפיננסי עד למילוי ההוכחה.

המשמעות של חתימה על הטופס

הטופס מסווג את בעל הנכס הפיננסי כאזרח או תושב ארצות הברית במערכות המוסד הפיננסי. מאמת את מספר הזיהוי האמריקאי שלו ובנוסף לכך מאמת שהאזרח אינו חייב בניכוי מס במקור מהנכס הפיננסי שלו (חשבון בנק, קופת גמל ועוד) לחילופין הטופס פוטר את האזרח מניכוי מס במקור מהכנסות בנכס הפיננסי הישראלי. באמצעות הטופס המוסד הפיננסי מאמת את קוד ה FATCA.

חתימה על טופס W9 אינה פוטרת מהגשת דו"ח מס

מילוי הטופס אינו מחליף את החובה של בעל האזרחות להגיש דיווח מלא על הכנסותיו באמצעות טופס 1040 ובנוסף את דיווח הFBAR אם הוא נדרש לכך בשל גובה הכנסתו. החובה חלה על כל אזרח אמריקאי החל מגיל 17. האחריות להגשת כל הטפסים מוטלת על בעל האזרחות כדי להימנע מצבירת חובות או קנסות.