עולם האינטרנט שלי

אוטיזם בתפקוד גבוה

המנעד האוטיסטי רחב מאוד ובשנים האחרונות ניתן לשמוע רבות על אוטיזם בתפקוד גבוה. במאמר זה נסביר מהו אוטיזם, כיצד יודעים מי משויך לרמה תפקודית גבוהה, האם מדובר על נכות ומהם אותן זכויות ילד נכה המגיעות לילדים שסובלים ממצב זה.                                                                                                                                         

 

אוטיזם- כרטיס ביקור;אוטיזם מוגדר כהפרעה התפתחותית. המנעד שלה רחב והמאפיינים המוכרים ביותר שלה הם בעיות בתקשורת, קושי להביע רגשות לאחר ולכל מיני סיטואציות חיצוניות ורמת תפקוד המשתנה מרמה נמוכה ועד אוטיזם בתפקוד גבוה. ישנם ילדים ובוגרים שלוקים באוטיזם ורמת המשכל שלהם נמוכה מאוד ואילו אחרים הם בעלי מנת משכל גבוהה מאוד. הדבר העיקרי והמובחן ביותר אצל אוטיזם הוא הקושי שלהם בתחום החברתי רגשי, דבר שמקשה עליהם ליצור חברויות, להבין מצבים חברתיים ועוד כל מיני דברים שבאים בקלות לכל אחד ואחת מאיתנו.

 

מאפייני אוטיזם

יש מאפיינים מסוימים של אוטיזם, אך חשוב לדעת שמאפיינים אלו יכולים להשתייך גם לבעיות אחרות ולכן חשוב מאוד לפנות אל אנשי מקצוע מומחים שיוכלו לאבחן האם באמת מדובר על אוטיזם ברמה מסוימת או שמא התסמינים מצביעים על בעיה אחרת. חלק מההתנהגויות שצריכות להדליק נורה אדומה הן ילד שחי בעולם משלו ויכול לבלות שם שעות מבלי ליצור שום קשר חברתי חיצוני, ילד שלא מגיב לשם שלו, ילד שמשחק לבדו ואינו שש או מודע למצבים חברתיים סביבו, ילד שאינו מחייך במצבים חברתיים, ילד עם התקפי זעם ועוד. אחד הדברים החשובים שיש לדעת אודות ילדים עם אוטיזם קל הוא שברוב המקרים אוטיסט ברמה תפקודית גבוהה יוכל לנהל כל מיני אינטראקציות חברתיות, לתקשר בצורה טובה, להשתלב בכיתות רגילות ולהגיע להישגים טובים בלימודים. אוטיסט בתפקוד גבוה יכול ללמוד כמעט הכל, ההבדל בינו לביננו הוא, שאנחנו מגיעים לדברים בצורה טבעית ואילו אוטיסט צריך ללמוד כיצד לעשות את הדברים.

 

גמלת ילד נכה מגיעה גם לילדים אוטיסטים ומהווה חלק מאותן זכויות ילד נכה. הוריו של הילד יקבלו גמלת ילד נכה שתעזור להם לעזור לו על ידי אבחונים וטיפולים שונים, שיספקו לו כלים להתמודדות עם מצבים שונים בחייו. ילד נכה הוא ילד שסובל מליקוי מסוים והגמלה כוללת עזרה בלימודים, השתתפות בהוצאות על אבחונים, מטפלים.

לסיכום, אם אתם הורים לילדים בעלי הפרעה התפתחותית מסוג אוטיזם בתפקוד גבוה, בוודאי תשמחו לשמוע שלילד שלכם יש זכויות ילד נכה ומדינת ישראל והמוסד לביטוח לאומי יוכלו לעזור לו באמצעות גמלת ילד נכה.