התחבר אלינו

בריאות ורפואה

החשיבות של בדיקת בלוטת הערמונית

יצא לאור

on

אם אתם גברים ועברתם את גיל החמישים – חשוב שתהיו מודעים לחשיבות הגבוהה לפנות ולהגיע לבדיקה שגרתית של בלוטת הערמונית בכל שנה. הבדיקה מתבצעת על ידי אורולוג מקצועי ומוסמך ולמרות שהיא קצת לא נעימה – היא נחשבת לחיונית ובמקרים רבים בכוחה למנוע סיבוכים ואף להציל חיים. הליך הבדיקה, כולל בדיקה רקטאלית – אשר באמצעותו מתאפשר לרופא להרגיש את הבלוטה ולבדוק מהו גודלה של הבלוטה ומה מצבה. חשוב לציין, שגילוי מקדים של בלוטה מוגדלת, מאפשר הפניה מהירה לאמצעי הטיפול השונים אשר מוצעים במקרים שכאלו – וקבלת הטיפול המתאים בזמן, יכולה כאמור למנוע מגוון רחב של סיבוכים וסיכונים.

מי שלא מכיר לעומק את אותה בלוטת ערמונית, את תפקידה ואת חשיבותה – אז חשוב שידע, שמדובר בבלוטה אשר ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן בגוף הגברי. בבלוטה זו נוצר רוב נוזל הזרע ודרך פתח אשר מצוי בבלוטה עובר השתן מהשלפוחית ומגיע לקצה של הפין. תפקידה של הבלוטה הינו בעל חשיבות רבה ברמת הפוריות של הגבר – אך יחד עם זאת הבלוטה הזאת גם חשופה לבעיות בריאותיות רבות וזאת בעיקר אצל גברים בגילאים מבוגרים יותר. כחלק מכך, קיימת חשיבות גבוהה להקפיד ולבדוק את הבלוטה ובמקרים של ערמונית מוגדלת, יש לעבור ניתוח ערמונית על מנת להסירה.

מה חשוב לדעת על ניתוח הערמונית?

משקלה של בלוטת הערמונית אצל בחורים צעירים מגיע לכ-18 גרם – אך עם השנים הבלוטה הולכת וגדלה. בלוטה מוגדלת מהווה את נחלתם של יותר מחמישים אחוז מהגברים מעל לגיל 50 – כאשר, ברוב המקרים מדובר בגידול שפיר. הבעיה מתחילה, כאשר גדילת הערמונית גורמת לבעיות והפרעות שונות אצל הסובלים ממנה. בין הבעיות הנפוצות: זיהום בדרכי השתן, קשיים בעת מתן שתן, אבנים בשלפוחית, דימום ועוד.. במקרים כאלו, ההמלצה של אורולוג מקצועי תהיה בדרך כלל לבצע ניתוח ערמונית אשר ייעודו, כריתת הערמונית.

ניתוח להסרת ערמונית הוא ניתוח נפוץ יחסית, כאשר במידה והוא מבוצע על ידי אורולוג מקצועי ומנוסה אחוז הסיבוכים והסיכונים של ניתוח כזה הוא נמוך. הניתוח מתבצע על ידי אחת מ-2 שיטות: כריתה סגורה או כריתה פתוחה. אורך הניתוח הוא כשעה, כאשר לאחר הניתוח המטופל נשאר להשגחה בבית החולים למספר ימים. זמן ההחלמה מניתוח שכזה נמשך כחודש וחצי, חודשיים ובמקרים מסוימים, זמן ממושך יותר. לאחר ההחלמה, המטופל יכול לחזור לחיות את חיי השגרה שלו מבלי הצורך להתמודד עם הקשיים והבעיות שהיוו את נחלתו קודם לכן.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בריאות ורפואה

לפני ואחרי ניתוח ברך

יצא לאור

on

על ידי

אחות עם מחט

אנחנו יכולים להיות אנשים שרצים הרבה, או דווקא כאלה שיושבים לא מעט – סיבות שונות יכולות להוביל למצב בו נידרש לבצע החלפת ברך או תהליך של ארתרוסקופיה. לא משנה מה הוביל לכך, הדבר החשוב הוא לדעת איך לטפל בברכיים שלנו בצורה הטובה ביותר. קיראו מה גורם לכאבים בברכיים ומהן כל האפשרויות לטיפול אפקטיבי בהם בשיטות חדשניות.
הגורמים לתופעה
במהלך השנים, מתקיימת בגופנו שחיקה של איברים שונים. "הגיל עושה את שלו" וגם אנשים אשר מקפידים על אורח חיים בריא עלולים לדווח על כאבים בברכיים. החלפת ברך יכולה להתבצע אם קיימת שחיקה של הסחוס אם בעקבות מאמץ אינטנסיבי כגון פעילות גופנית רבה או עבודה פיזית מאומצת לאורך שנים. בתחילה, עוד לפני שתתבצע החלפת ברך בין אם באמצעות ארתרוסקופיה או בשיטות אחרות, חשוב לוודא שמוצו כל הטיפולים השמרניים יותר. במידה ואלה לא צלחו, ימליץ הרופא על פרוצדורה ניתוחית.
כיצד זה מתבצע?
בעבר, המשמעות של הליך החלפת ברך הייתה הפסקה ממושכת מכל פעילות, ניתוח מורכב וזמן התאוששות ושיקום ארוך ביותר. כיום, עם שיטות חדשות להחלפה של הברך בין אם חלקית או מלאה, ניתן לחזור הביתה מספר שעות לאחר הניתוח במידה והכל תקין. ארתרוסקופיה היא שיטה חדשנית להחלפה של מפרק ברך, שמאפשרת טיפול בבעיה בצורה מלאה או חלקית. הרופא המנתח יכול לבחור בין שני סוגים של החלפת ברך. הסוג הראשון הוא החלפת מפרק ברך חלקית, או הסוג השני – החלפה מלאה של מפרק הברך. ההחלטה על החלפה מלאה או חלקית תלויה בשיקול דעתו של הרופא המומחה, והוא יקבע זאת לאחר שבדק את המטופל ואיבחן את מצבו. בניגוד לתפיסה הרווחת, החלפת ברך אינה עניין למבוגרים בלבד. אם בעבר הגיל הממוצע לביצוע ההליך היה שישים וחמש, הרי שכיום ניתן לראות מטופלים אשר מבצעים את הניתוח גם בגילים צעירים יותר.
הפרוצדורה הניתוחית
ניתוח החלפת ברך או ארתרוסקופיה מבוצע רק לאחר שהרופא המטפל בחן את המקרה הספציפי של המטופל והחליט כי זו האופציה העדיפה ביותר. יחד עם זאת, חשוב לתכנן את הניתוח בצורה קפדנית וכמו כן להתאים אותו בצורה אישית לכל מטופל. הרופא המנתח יציין בפני המטופל מהן המטרות המצופות עם סיומו של הניתוח ויעריך את משך ההחלמה. חשוב לזכור שכל מטופל הוא שונה וכל אדם מגיב ומתאושש אחרת לאחר הניתוח. המנתח מכין ומתכנן את הניתוח, ועורך אותו על פי רוב עם מערכת ניווט ממוחשבת אשר מאפשרת צפיה בזמן אמת במקום הניתוח. מערכת הניווט מאפשרת קבלת תוצאות מדויקות יותר ואיכותיות יותר, ובאמצעותה יכול המנתח לקבל החלטות טובות יותר בזמן אמת.
השיקום לאחר הניתוח
לא פחות חשוב מניתוח החלפת ברך עצמו, הוא השיקום לאחר ביצוע הניתוח. מטופלים רבים לא מתייחסים בתשומת הלב הראויה לשלב זה, וזהו בהחלט חלק בלתי נפרד מהתהליך כולו. שיקום לאחר הניתוח יכלול על פי רוב טיפול באמצעות פיזיותרפיה ותרגילים אותם המטופל יוכל לבצע בעצמו לאחר הניתוח. ההתאמה של התרגילים נעשית באופן אישי בהתאם לתוצאות הניתוח והרקע של המטופל. שיקום רציני יאפשר חזרה מהירה לשגרה.

המשך לקרוא

בריאות ורפואה

טיפול בהשמנת יתר – להורדת משקל

יצא לאור

on

על ידי

 

עודף משקל הוא מקור למחלות, לבעיות בריאות ולבעיות נפשיות. אדם שסובל מהשמנת יתר יסבול רבות בחברה האנושית בכל גיל ופעמים רבות תהיינה לו בעיות תדמית קשות. מראה אסתטי ויפה מסייע בקבלה למקום עבודה, ביצירת קשרים רומנטיים וחברתיים, ותורם רבות לאורח חיים תקין ושגרתי. אנשים מנסים לרזות בשיטות שונות, ובמקרים רבים, כל שיטות הדיאטה המקובלות לא מצליחות והאנשים נותרים עם תסכול הולך ומעמיק. הסיטואציה הזאת קשה מאחר והרצון להתחיל דיאטה חדשה פוחתת עם כל כישלון נוסף.

במצב כזה, יש פתרונות שהרפואה המתקדמת מציעה. יש מספר ניתוחים מומלצים שאחד מהם הוא ניתוח שרוול קיבה שהינו נפוץ ביותר. הפרוצדורות האחרות הינן ניתוח מעקפי קיבה ועוד. כל הניתוחים בטוחים ונעשים בשיטה לפרסקופית. כלומר, ניתוח שאינו מתבצע על ידי פתיחת הבטן. ניתוח שרוול קיבה הינו למעשה, ניתוח שבו מורידים חלק גדול מהקיבה ומשאירים שרוול ארוך למעבר המזון. האפקט על המנותחים הינו דרמטי בגלל שתי סיבות עיקריות. גודל הקיבה המצומצם גורם לכך שכמות קטנה של מזון נכנס אליה. ובנוסף, יש ירידה חדה בהורמון הגרלין שאחראי על תחושת הרעב,  כך שהדבר שנותר לעשות זה הוא לשמור על המצב החדש.

רופאים מומחים

טיפול בהשמנת יתר מתחיל, אמנם, בניתוח בריאטרי, כפי שהוא נקרא, אבל הצלחתו היא בשמירה על אורח חיים בריא בהמשך. יש צורך לשמור על דיאטת אכילה מומלצת, ולהקפיד על פעילות גופנית סדירה. כל פציינט שמגיע לניתוח כזה יקבל את מלוא ההנחיות המתבקשות לקראת הניתוח, ומיד לאחריו הוא ילווה עם צוות יועצים שונים, כולל יועצים פסיכולוגיים, שיסייעו לו להתמודד עם המצב החדש. יש שינוי קיצוני במידות גופו, בצרכיו התזונתיים, ויש צורך להתמודד עם מצב חדש זה. אי שמירה על אורח חיים חדש ומתאים יכולה לחבל בכל המאמצים שנעשו, והפציינט יכול לחזור למצב של עודף משקל.

החלמה תקינה לאחר ניתוח שרוול קיבה מחייבת הקפדה על הוראות רפואיות שניתנות לחולים. יש צורך להקפיד על ההוראות כדי שהקיבה והגוף יתגברו בקלות על הטראומה שנוצרה בזמן הניתוח. מומלץ לבצע את הניתוח בקליניקה מסודרת שראשה עומד מומחה לתחום. מדובר בו על פרוצדורה פולשנית וכדאי שהיא תתבצע על ידי רופאים מומחים ובעלי ניסיון. רופא בעל ידע ביצע בעברו עשרות ניתוחים כאלו ודומים, ומכיר מצבים שונים של מנותחים רבים. הוא יודע להתמודד עם כל מצב, וישרה אווירה מרגיעה על הפציינט וקרוביו.

 

 

המשך לקרוא

בריאות ורפואה

בדיקת psa וטיפולים בערמונית

יצא לאור

on

על ידי

הערמונית הינה בלוטה במערכת המין של הגבר ויש לה חשיבות עליונה בכל מה שנוגע לפוריותו ותפקודו המינית. היא מפרישה נוזל שיש לו חשיבות מהותית בנוזל הזרע. בגילאים מבוגרים נוטה הערמונית לגדול, ובשל כך, עלולים להיווצר בעיות שונות שמחייבות טיפולים. אחדות מהבעיות הנפוצות הינן ערמונית מוגדלת והאחרת – סרטן הערמונית. אורולוגים ומומחים לטיפולים במערכות המין של הגבר מטפלים בבעיות אלו במרפאות ציבוריות ופרטיות. הטיפולים כוללים בדיקות לגילוי, וטיפולים קליניים שונים.

בדיקה לגילוי סרטן הערמונית נקראת בדיקת PSA והיא, למעשה, בדיקת דם אשר מתבצעת לגילוי סוג של חלבון רלוונטי בדם. חריגה בנורמות של החלבון מצביעה על סיכוי לסרטן הערמונית. מכאן יקבל הנבדק שורה של המלצות להמשך טיפול. אחת מהן היא ביצוע ביופסיה בערמונית שבמהלכה יילקחו דוגמאות של רקמות. הרקמות יישלחו למעבדות ושם הן ייבדקו לעומק. סרטן הערמונית נחשב לסרטן שאינו מסוכן, יחסית, וניתן לטפל בו במספר דרכים. סרטן הערמונית מתפתח באיטיות בשל המימדים הקטנים של הבלוטה.

טיפולים שונים

אחד הטיפולים המקובלים הינו כריתת בלוטת הערמונית, אבל הדבר ייבדק לעומק בכל מקרה. הכול  תלוי במכלול גורמים כולל: גיל המטופל, מצב הגידול, בריאות כללית ועוד. סרטן הערמונית יכול לגרום להפרעות בהטלת שתן, בעיות זקפה ועוד. ערמונית שמוגדרת כמוגדלת מתפתחת אצל גברים, לרוב, מגיל חמישים ומעלה והיא גורמת להפרעות במתן שתן, להטלת שתן חלשה ולסיכון  לדלקות במערכת  דרכי השתן, בכליות ועוד. כריתת הערמונית הינה פרוצדורה שמתבצעת במקומות רבים וההמלצה היא על כריתה בגישה פתוחה. מנתחים מומחים מבצעים את הפרוצדורה אשר בסופה מסולקת הרקמה הלוחצת על צינור השתן ומפריעה בהטלתו. ניתוח כזה מתבצע באלפיו ואין בו סיכונים רבים, למעט סיכונים סבירים שקיימים בשגרה בעת ביצוע ניתוחים.

מומלץ לבצע בדיקות, כמו למשל בדיקת PSA וטיפולים שונים במרפאת מומחים אשר עוסקת דרך קבע בטיפולי ערמונית ובניתוחים במערכות אלו. במרפאה מודרנית יש תשתית מתאימה שכוללת צוות עובדים מיומן, רופאים בעלי ניסיון וידע ומכשור רפואי מתקדם. כל אלו ביחד יעניקו לכל מטופל טיפול מקיף ומקצועי כל העת. מטופל אשר מתקשר למרפאה יקבל מידע ראשוני, יוזמן לפגישה ובמהלכה יקבל פרטים והסברים הנוגעים לבעייתו. יש חשיבות לשיתוף פעולה של המטופל, ומומלץ שיספק את כל המידע הרפואי הרלוונטי על עצמו. הדבר יסייע לצוות הרפואי הנאמן. כל פרוצדורה מכל סוג שהוא מתבצעת בקליניקה תחת השגחה רפואית קפדנית והמטופל ילווה כל העת באופן אישי.

 

 

המשך לקרוא

פופולרי בבלוג